021-71053158    Info@shayashimi.com

استاندارد ISO/IEC 17025

استاندارد ISO/IEC 17025 و الزامات آزمایشگاه­ های آزمون و کالیبراسیون

استاندارد ISO/IEC 17025‎ الزامات عمومی تایید صلاحیت، ارتقا سیستم مدیریت کیفیت و همچنین فعالیت ­ها و عملیات فنی آزمایشگاه ها را تعیین می ­کند و دامنه آن کلیه آزمایشگاه ­های آزمون و یا کالیبراسیون صرف نظر از تعداد کارکنان و یا گستره حوزه فعالیت را پوشش می­ دهد. مشتریان آزمایشگاه ­ها، مراجع قانونی و مراجع تایید صلاحیت نیز می ­توانند از این استاندارد برای تایید یا شناسایی صلاحیت آزمایشگاه­ ها استفاده نمایند. آزمایشگاه تایید صلاحیت شده بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025 اثبات کرده است که به لحاظ فنی مهارت بالایی دارد و می تواند نتایج دقیق و صحیح در آزمون و یا کالیبراسیون گزارش کند.

 

اهداف استقرار استاندارد  ISO/IEC 17025در آزمایشگاه ­ها

  • بهبود مستمر کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی
  • ارتقاء توانمندی­ های کارکنان
  • به‌روز کردن استانداردها و روش‌های آزمون
  • اعتباربخشی به دقت و صحت نتایج آزمایشگاه
  • اعتماد سازی برای مشتریان و نهادهای تایید صلاحیت و مراجع قانونی
  • کاهش ریسک ارائه نتایج آزمون نامعتبر
  • به رسمیت شناخته شدن آزمایشگاه در سطح بین المللی
  • تسهیل همکاری بین آزمایشگاه‏ ها و سایر نهادها

 

الزامات فنی و مدیریتی آزمایشگاه، صلاحیت فنی کارکنان، کیفیت جایگاه و شرایط محیطی آزمایشگاه، نمونه برداری و جابجایی مناسب اقلام مورد آزمون یا کالیبراسیون، نگهداری و کنترل دوره­ای تجهیزات، انتخاب و ارزیابی روش­های آزمون و نحوه صحه گذاری آن­ها، تخمین عدم قطعیت اندازه­ گیری­ ها، قابلیت ردیابی اندازه­ گیری ­ها، خدمات واگذار شده به پیمانکار فرعی، کنترل داده ­های آزمون و کالیبراسیون و تضمین کیفیت نتایج، گزارش­های آزمون و گواهینامه های کالیبراسیون، اظهارنظرها و تفسیرها، حفظ محرمانگی نتایج مشتری، الزامات ارتباط با مشتریان، نحوه تعامل و بررسی پیشنهادات و شکایات آنان و همچنین الزامات مربوط به ممیزی­ های داخلی، بازنگری مدیریت و بهبود مستمر از بندهای استاندارد  ISO/IEC 17025است.

 متن فارسی و انگلیسی استاندارد ISO/IEC 17025 از طریق لینک­ های زیر قابل مشاهده و دانلود است.

 

دانلود فایل pdf استاندارد ISO/IEC 17025/فارسی

دانلود فایل pdf استاندارد ISO/IEC 17025/انگلیسی

 

ما در مجموعه شایا شیمی شریف تلاش میکنیم تا اندوخته ­ها و تجربیات خود در زمینه کنترل کیفی و تضمین کیفیت آزمایشگاه را با شما به اشتراک بگذاریم، چون میدانیم شما شایسته تجربه بهترین کیفیت هستید.